skip to main content
   
Αρχική Το Τμήμα
Φυσιογνωμία
Αξιολόγηση
Διοίκηση
Τομείς
Οργάνωση Σπουδών
Επιτροπές - Υπεύθυνοι - Εκπρόσωποι
Εκλογές μελών ΔΕΠ
Υλικοτεχνική Υποδομή
Εγγραφές πρωτοετών, μετεγγραφές, κατατακτήριες, μεταφορές θέσεων
Συνήγορος του Φοιτητή
Φοιτητική Μέριμνα - ΦμΕΕΑ & ΦμεΑ
Συχνές Ερωτήσεις
Προπτυχιακά
Ημερολόγιο ακαδημαϊκού έτους 2017-2018
Ωρολόγιο πρόγραμμα
Ωράριο Συνεργασίας με Φοιτητές
Εξεταστικές
Οδηγός-Κανονισμός προπτυχιακών σπουδών
Κατευθύνσεις Σπουδών
Ακαδημαϊκοί Σύμβουλοι Σπουδών
Προσφερόμενα μαθήματα
Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Διδακτικών Μονάδων ECTS
Παιδαγωγική Επάρκεια & Διδακτική Άσκηση
Πρακτική Άσκηση
Μεταπτυχιακά
Αρχαίος Mεσογειακός Kόσμος
Ιστορία της Τέχνης
Τουρκολογία
Βυζαντινές και Μεσαιωνικές Σπουδές
Σύγχρονη Ελληνική και Ευρωπαϊκή Ιστορία
Αρχαιολογία - Πληροφορική (δεν προσφέρεται πια)
Προσφερόμενα μεταπτυχιακά μαθήματα
Ωρολόγιο πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών
Πρόγραμμα Διδακτορικών Σπουδών
Δραστηριότητες- Έρευνα
Ανασκαφές
Σειρά Ρίθυμνα
Ε.Σ.Τ.Ι.Α.
Συνέδρια
Βραβεία -Υποτροφίες
Εργαστήρια
Συνεργασίες
Ξένα Πανεπιστήμια
Erasmus
Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
Πρόγραμμα ESTER
Προσωπικό
Μέλη Δ.Ε.Π.
Ομότιμοι - Eπίτιμοι
Διατελέσαντα μέλη Δ.Ε.Π.
Πανεπιστημιακοί Υπότροφοι
Εντεταλμένοι Διδάσκοντες
Μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.)
Μέλη Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.)
Μέλη Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Π.)
Σύνδεσμοι Απόφοιτοι
Επαγγελματικές διέξοδοι
Θέσεις Εργασίας
Επικοινωνία

Ευγένιος Ματθιόπουλος Βιογραφικό Σημείωμα

............................................................................................................................

Ονοματεπώνυμο: Ευγένιος Δ. Ματθιόπουλος
Κατηγορία: ΔΕΠ
Βαθμίδα: Καθηγητής
Τμήμα: Ιστορίας & Αρχαιολογίας

.............................................................................................................................  

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: matthiopoulos[at]uoc[dot]gr

Διεύθυνση Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Πανεπιστημιούπολη Γάλλου, Ρέθυμνο Τ.K. 74100

Τηλέφωνα επικοινωνίας εργασίας: 2831077367 

Φαξ: 2831077338   

 

Εκπαίδευση

1997: Διδακτορική Διατριβή στο Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης, με θέμα: Η συμμετοχή της Ελλάδας στην Μπιεννάλε της Βενετίας, 1934-1940.

1987: Μεταπτυχιακές σπουδές Φιλοσοφίας της Τέχνης και Αισθητικής (D.E.A.) στο Πανεπιστήμιο Paris I - Panthéon -Sorbonne

1985 : Μεταπτυχιακές σπουδές Ιστορίας της Τέχνης (D.E.A.) στο Πανεπιστήμιο Paris I - Panthéon -Sorbonne

1983: Πτυχίο ζωγραφικής Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας.

 

Σταδιοδρομία

2014 – μέχρι σήμερα: Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης της Δύσης, στο Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης.

2009-2014: Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης της Δύσης, στο Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης.

2002-2009: Επίκουρος καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης της Δύσης, στο Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης.

1998-2002: Λέκτορας Ιστορίας της Τέχνης της Δύσης, στο Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης.

2000-2002: Μέλος ΣΕΠ στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.

1995-2001: Επιστημονικός επιμελητής και συντάκτης του Λεξικού Ελλήνων Καλλιτεχνών (εκδόσεις Μέλισσα, Αθήνα, τόμοι Α΄: 1997, Β΄: 1999, Γ΄: 2000, τομ. Δ΄: 2001).

 

Διακρίσεις

2016 - μέχρι σήμερα: Πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (ΕΕΙΤ)

https://eeit.org/boardofdirectors/ 

2012 -  μέχρι σήμερα: Μέλος του Επιστημονικού Συμβουλίου του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών -  Ι.Τ.Ε.

http://www.ims.forth.gr/index_main.php?c=35&l=g&d=0

2012 - μέχρι σήμερα: Μέλος του Συμβουλίου του Πανεπιστημίου Κρήτης                     

http://www.uoc.gr/administration-structure/councilmemb/councilmembers.html

 

Ερευνητικά ενδιαφέροντα:

Τα ερευνητικά του ενδιαφέρονται προσανατολίζονται στην Ιστορία της Τέχνης στην Ελλάδα του 19ου και του 20ού αιώνα, και εστιάζονται κυρίως στην παρέμβαση του Κράτους και τον ρόλο των θεσμών στον χώρο της τέχνης, καθώς και των μηχανισμών πρόσληψης της νεωτερικής τέχνης, τόσο στο πεδίο της καλλιτεχνικής παραγωγής όσο και στα πεδία της ιδεολογίας, της αισθητικής, της θεωρίας της τέχνης και της τεχνοκριτικής.

 

Έρευνα

2001 - μέχρι σήμερα: Συνεργαζόμενος ερευνητής του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών - Ι.Τ.Ε. Διευθύνω το πρόγραμμα Η τεχνοκριτική στην Ελλάδα. http://www.ims.forth.gr/project.php?c=40&l=e&pid=13&d=4

2008-2012: Μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του ερευνητικού προγράμματος Paris-Athènes 1919-1939: Le double voyage, Παρίσι-Αθήνα 1919-1939: Το διπλό ταξίδι. Το πρόγραμμα είχε συνδιοργανωθεί από τη Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή, το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών - Ι.Τ.Ε. και το Μουσείου Μπενάκη.

2012 - μέχρι σήμερα: Μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του ερευνητικού προγράμματος Paris-Athènes 1945-1975. Το πρόγραμμα συνδιοργανώνεται από τη Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή, το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών - Ι.Τ.Ε. και το Μουσείο Μπενάκη.

2003-2011: Συνεργαζόμενος ερευνητής του Μουσείου Μπενάκη.

 

Επαγγελματική δραστηριότητα

Μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (Ε.Ε.Τ.Ε.),

Μέλος της Εταιρείας Τεχνοκριτών Ελλάδος (ΑΙCA),

Ιδρυτικό μέλος και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρίας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (Ε.Ε.Ι.Τ.)

 

Δημοσιεύσεις

Έχει δημοσιεύσει 4 βιβλία και περισσότερα από 40 άρθρα σε συλλογικούς τόμους, καταλόγους εκθέσεων, πρακτικά συνεδρίων και επιστημονικά περιοδικά.

 

Βιβλία 

C. Parthénis. Η ζωή και το έργο του Κωστή Παρθένη, Αθήνα, εκδόσεις Κ. Αδάμ, 2008.

Γιώργος Πετρής, Επιθεώρηση Τέχνης. Τεχνοκριτικά κείμενα 1953 - 1986, επιστημονική επιμέλεια – εισαγωγή Ευγένιος Δ. Ματθιόπουλος, Αθήνα – Ηράκλειο, AICA-Ελλάς, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2008.

J. Mita. Η ζωή και το έργο του Γιάννη Μηταράκη (1897-1963), Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη, 2006.

Η τέχνη πτεροφυεί εν οδύνη. Η πρόσληψη του νεορομαντισμού στο πεδίο της ιδεολογίας, της θεωρίας της τέχνης και της τεχνοκριτικής, στην Ελλάδα, Αθήνα, Ποταμός, 2005.

 

Επιλογή δημοσιευμάτων

« La réception du symbolisme en Grèce à travers l’œuvre de Costis Parthénis pendant la période 1900-1930 » dans Catherine Méneux et Adriana Sotropa, (éd.), Quêtes de modernité(s) artistique(s) dans les Balkans au tournant du XXe siècle, actes du colloque organisé à Paris les 8 et 9 novembre 1913, Université Paris 1 Panthéon Sorbonne, site de l’HICSA et du centre François-Georges Pariset, mise en ligne en avril 2016.

«Η “γενιά του ’30”  στην ιστοριογραφία της νεοελληνικής τέχνης: η προβληματική χρήση ενός αδιευκρίνιστου όρου και η κατασκευή μιας ανύπαρκτης “γενιάς” καλλιτεχνών», Ανακοίνωση στο Ε΄ Συνέδριο Ιστορίας της Τέχνης: Ζητήματα ιστορίας, μεθοδολογίας, ιστοριογραφίας, Εταιρεία Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (Ε.Ε.Ι.Τ.) σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, 15-17 Ιανουαρίου 2016 (υπό δημοσίευση).

http://www.blod.gr/lectures/Pages/viewlecture.aspx?LectureID=2535

«Ζντάνωφ ή Πικάσσο; Το δίλλημα της μαρξιστικής αισθητικής και κριτικής της τέχνης στην Αθήνα μετά την Απελευθέρωση», Τα Ιστορικά, τχ. 62, Ιούνιος 2015, σ. 135-160.

«Είναι από τη θεία ράτσα με το δώρειο αίμα και τους δώρειους τρόπους: “Φυλετικές αντιλήψεις” στον λόγο περί τέχνης στην Ελλάδα», ανακοίνωση στο Επιστημονικό Συμπόσιο: Προσλήψεις και χρήσεις των φυλετικών θεωριών στην Ελλάδα, 19ος-20ός αιώνας, οργάνωση: περιοδικό Ιστορικά και Τμήμα Ιστορία-Αρχαιολογίας, Πανεπιστήμιου Κρήτης, Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη, 17-18 Ιανουαρίου 2014 (υπό δημοσίευση). http://www.blod.gr/lectures/Pages/viewlecture.aspx?LectureID=1196

«Ο κόσμος της τέχνης στην Αθήνα μετά την Απελευθέρωση / Le monde de l’art à Athènes après la Libération», ανακοίνωση στην ημερίδα Το ταξίδι του Ματαρόα. Πορτραίτο μιας εξόριστης γενιάς, Ημερίδα, στο πλαίσιο του τετραετούς ερευνητικού προγράμματος Athènes-Paris 1945-1974 / Αθήνα-Παρίσι 1945-1975, Institute Français de Grèce, Αθήνα 11 Οκτωβρίου 2013 (υπό έκδοση).  

«Ο Παρθένης στον Πόρο: Νέα άγνωστα αρχειακά τεκμήρια», στον κατάλογο της έκθεσης Ο Κωστής Παρθένης στον Πόρο, επιμ. Γιάννης Σουλιώτης, Πολιτιστικό Κέντρο, Κτίριο Συγγρού-Τσίλερ, Πόρος, Μάιος 2013, σ. 7-11.

«Βάλιας Σεμερτζίδης: Ένας κομμουνιστής ζωγράφος στα χρόνια του Εμφυλίου», Ιστορικά,  τχ. 57, Δεκέμβριος 2012, σ. 505-515.

«Αστισμός και παράδοση: ένας γάμος από έρωτα ή από συμφέρον;», στο Ελευθέριος Βενιζέλος και πολιτιστική πολιτική, πρακτικά Συμποσίου, επιμ. Τάσος Σακελλαρόπουλος, Αργυρώ Βατσάκη, Μουσείο Μπενάκη 2008, Αθήνα-Χανιά, Μουσείο Μπενάκη – Ε.Ι.Ε.Μ. «Ελευθέριος Βενιζέλος», 2012, σ. 111-147.

« “Lettres de Paris” : La réception de l’art contemporain dans le champ de la critique d’art à Athènes dans l’entre deux-guerres», ανακοίνωση στο Συνέδριο Paris-Athènes 1919-1939: Le double voyage, Παρίσι-Αθήνα 1919-1939: Το διπλό ταξίδι, που οργανώθηκε από την EFA, το Μουσείο Μπενάκη και το ΙΜΣ-ΙΤΕ στο πλαίσιο του ομώνυμου ερευνητικού προγράμματος, στο Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα, 2012, (υπό έκδοση).

«Οι καημοί της χαρακτικής και το θείο κοπίδι…», Τα Νεφούρια – Αφιέρωμα στον χαράκτη Γιώργο Οικονομίδη, τχ. 27, Καλοκαίρι 2011, σ. 8-16.

«Τρεις Έλληνες εικαστικοί καλλιτέχνες και πολιτικοί πρόσφυγες: Μέμος Μακρής, Γιώργης Δήμου, Στέλιος Αναστασιάδης», ομιλία στην Ημερίδα: Ελληνικές κοινότητες πολιτικών προσφύγων στην Ανατολική Ευρώπη, Βουλή των Ελλήνων, 13 Δεκεμβρίου 2011, http://blip.tv/foundationparliament/mathiopoulos-6032191

«Από τα αρχεία της Επιθεώρησης Τέχνης, 1955-1967», Αρχειοτάξιο, τχ. 12, Ιούνιος 2010, σ. 19-46.

«Θεοσοφικές αναζητήσεις και εικαστικές τέχνες: ευρήματα και ερωτήματα από τις πρόσφατες έρευνες των ιστορικών της τέχνης του 20ού αιώνα», στο Μυστικισμός και τέχνη: από τον θεοσοφισμό του 1900 στη «Νέα Εποχή»: εξάρσεις και επιβιώσεις, πρακτικά Επιστημονικού Συμποσίου, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, 7-8 Δεκεμβρίου 2007, Αθήνα, 2010, σ. 165-193.

«Με τη βυθοκόρο των ονείρων στο Canal Grande. Η συμμετοχή του Νίκου Εγγονόπουλου στην Μπιεννάλε της Βενετίας του 1934», στο Ν. Εγγονόπουλος (1907-1985), εκατό χρόνια από τη γέννησή του. Ο ζωγράφος και ο ποιητής, Πρακτικά Συνεδρίου, Εθνικό Κέντρο Βιβλίου - Μουσείο Μπενάκη, 2007, Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη, 2010, σ. 61-78.

«Οι εικαστικές τέχνες κατά την περίοδο 1945-1953», στον συλλογικό τόμο: Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα, επιμέλεια Χρήστος Χατζηιωσήφ, τ. Δ2, Αθήνα, εκδόσεις Βιβλιόραμα, 2009, σ. 182-237.

«Προσεγγίζοντας με σεμνή αναίδεια τη ζωή και το έργο του Γιάννη Τσαρούχη», στο Γιάννης Τσαρούχης, 1910-1989, κατάλογος Έκθεσης, επιμέλεια Νίκη Γρυπάρη, Μαρίνα Γερουλάνου, Τάσσος Σακελλαρόπουλος, Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη, 2009, σ. 17-60.

«Η θεωρία της “Ελληνικότητας” του Μαρίνου Καλλιγά», Ιστορικά, τόμ. 25, τχ. 49, Δεκέμβριος 2008, σ. 331-356.

«Η διαμάχη για την “καθαρή τέχνη”», στο Στέρης. Έργα από τη συλλογή Κουτουλάκη, κατάλογος έκθεσης επιμέλεια Νατάσσα Καραγγέλου, Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη, 2008, σ. 65-108.

«Η πρόσληψη της αφηρημένης τέχνης στην Ελλάδα (1945-1960), στο πεδίο της κριτικής της τέχνης», στο Β΄ Συνέδριο Ιστορίας της Τέχνης, επιμέλεια Νίκος Δασκαλοθανάσης, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, 2005, Αθήνα, Νεφέλη, 2008, σ. 67-108.

«Οι εικαστικές τέχνες κατά την περίοδο 1940-1944», στον συλλογικό τόμο: Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα, επιμέλεια Χρήστος Χατζηιωσήφ - Προκόπης Παπαστράτης, τ. Γ2, Αθήνα, Βιβλιόραμα, 2007, σ. 263-301.

«Η τεχνοκριτική του Γιώργου Πετρή την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου», ανακοίνωση στο Γ΄ Συνέδριο ιστορίας της Τέχνης, με θέμα «Η Τέχνη του 20ού αιώνα: Ιστορία-Θεωρία-Εμπειία», αφιερωμένο στη Μνήμη του Γιώργου Πετρή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, 2-4 Νοεμβρίου 2007.

«La Réception de l’expressionnisme en Grèce, dans les trois premières décennies du ΧΧe siècle», στον συλλογικό τόμο: Expressionnisme(s) et avant-gardes, επιμέλεια Isabelle Krzywkowski και Cécile Millot, Παρίσι, εκδόσεις L’Improviste, 2007, σ. 149-162. 

«Ο Λαβύρινθος της σύγχρονης τέχνης και η Βαβέλ της τεχνοκριτικής στην Ελλάδα», στον συλλογικό τόμο: Χρήσεις της Γλώσσας, Επιστημονικό Συμπόσιο, 3-5 Δεκεμβρίου 2004, Αθήνα, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, 2006, σ. 63-110.

«Η ανακάλυψη ενός “μοντέρνου πριμιτίφ”», στον συλλογικό τόμο: Γιαννούλης Χαλεπάς. Τραγικότητα και Μύθος, επιμέλεια Γιάννης Μπόλης, Δημήτρης Παυλόπουλος, Τήνος, Έκπλους-Πανελλήνιον Ιερόν Ίδρυμα Ευαγγελιστρίας Τήνου, 2004, σ. 32-43.

«Η ιστορία της τέχνης στα όρια του έθνους», στον συλλογικό τόμο:  Η ιστορία της τέχνης στην Ελλάδα, πρακτικά Α΄ Συνεδρίου Ιστορίας της Τέχνης, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ρέθυμνο, 2000, επιμέλεια Ευγένιος Δ. Ματθιόπουλος, Νίκος Χατζηνικολάου, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2003, σ. 419-475.

«Οι εικαστικές τέχνες κατά την περίοδο 1922-1940», στον συλλογικό τόμο: Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα, επιμέλεια Χρήστος Χατζηιωσήφ, τ. Β2, Αθήνα, εκδόσεις Βιβλιόραμα, 2003, σ. 400-459.

«Ερμηνεία της συλλογής αντιγράφων βυζαντινής τέχνης», στον συλλογικό τόμο: Από τη Χριστιανική Συλλογή στο Βυζαντινό Μουσείο, 1884-1930, κατάλογος έκθεσης, επιμέλεια Όλγα Γκράτζιου - Αναστασία Λαζαρίδη, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, Αθήνα 2002, έκδ. ΤΑΠΑ, Αθήνα 2006, σ. 77-115.

«Ιδεολογία και τεχνοκριτική τα χρόνια 1949-1967: Ελληνοκεντρισμός, σοσιαλιστικός ρεαλισμός, μοντερνισμός», στον συλλογικό τόμο: 1949-1967: Η εκρηκτική εικοσαετία, Επιστημονικό Συμπόσιο, 10-12 Νοεμβρίου 2000, Αθήνα, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, 2002, σ. 363-400.

«Οι εικαστικές τέχνες κατά την περίοδο 1900-1920», στον συλλογικό τόμο: Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα,  επιμέλεια Χρήστος Χατζηιωσήφ, τ. Α2, Αθήνα, εκδόσεις Βιβλιόραμα, [2000], σ. 311-351.

«Από τον “Σύλλογο των Ωραίων Τεχνών” στους “Νέους Έλληνες Ρεαλιστές”. Καλλιτεχνικές ομάδες και οργανώσεις στην Ελλάδα (1882-1974)», στο Εθνική Πινακοθήκη, 100 χρόνια. Τέσσερις αιώνες ελληνικής ζωγραφικής, επιμέλεια Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, ΕΠΜΑΣ, Αθήνα 1999, σ. 154-175.